27 Ιουνίου 2026
Άρθρα Ρεπορτάζ Διασπορά

Με θετικό αποτύπωμα η 3η πανευρωπαϊκή ημερίδα για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο Μόναχο

Ρεπορτάζ από το Μόναχο Μουρτζούκος Χρήστος

 

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 14 Μαρτίου στο Μόναχο η 3η Πανευρωπαϊκή Ημερίδα για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση, η οποία διοργανώθηκε με τη σύμπραξη του Ευρωπαϊκού ιδρύματος ελληνισμού και την υποστήριξη της ελληνικής κοινότητας Χάαρ.

Η εκδήλωση άφησε σαφώς θετικό πρόσημο, καθώς ανέδειξε τη σημασία της ουσιαστικής επικοινωνίας μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Μέσα από τον διάλογο και τη συνεργασία, επιβεβαιώθηκε ότι μπορούν να αναδειχθούν λύσεις σε υπαρκτά προβλήματα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό.

Την ημερίδα τίμησε με διαδικτυακή παρουσία ο Γενικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, Ιωάννης Παπαδομαρκάκης. Χαιρετισμό απηύθυνε επίσης ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στο Μόναχο, Κωνσταντίνος Κοδέλλας, ενώ παρεμβάσεις πραγματοποίησαν εκπρόσωποι της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ο αναπληρωτής συντονιστής εκπαίδευσης στο Μόναχο, Παρασκευάς Αθανασίου, υπογράμμισε τη σημασία της αμιγούς ελληνικής εκπαίδευσης και επεσήμανε ότι τέτοιες πρωτοβουλίες ενισχύουν τη συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιακών παραγόντων και της ομογένειας, τονίζοντας παράλληλα την καθοριστική συμβολή της ελληνικής κοινότητας Χαάρ.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκε και απηύθυνε χαιρετισμό ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Κώστας Μπούμπας, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημασία της στήριξης της ομογένειας, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της ψήφου των αποδήμων. Τόνισε ότι, παρά τις αδυναμίες που μπορεί να υπάρχουν, η πολιτεία οφείλει να βρίσκεται κοντά στους Έλληνες του εξωτερικού, επισημαίνοντας ότι η διατήρηση της γλώσσας και της πολιτιστικής ταυτότητας αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για το μέλλον του ελληνισμού.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η εισήγηση της Βασιλεία Τριάρχη Χέρμαν με θέμα «Τα ελληνικά σχολεία στη Βαυαρία: ιστορικά δεδομένα και ερευνητικά πορίσματα». Η κ Τριάρχη παρουσίασε την εξέλιξη της ελληνικής εκπαίδευσης στη Βαυαρία από τη δεκαετία του 1960 έως σήμερα, επισημαίνοντας ότι από τα 19 ελληνικά σχολεία που λειτουργούσαν τη δεκαετία του 1980, σήμερα έχουν απομείνει 10 (6 στο Μόναχο και 4 στη Νυρεμβέργη).

Ακολούθησε η τοποθέτηση του καθηγητή Ιωάννη Μάζη, ο οποίος ανέλυσε την ιστορική και γεωπολιτική διάσταση του οικουμενικού ελληνισμού. Όπως σημείωσε, ο ελληνισμός αποτελεί μια υπερεθνική οντότητα με διαχρονική παρουσία εκτός εθνικών συνόρων, ενώ οι απόδημοι λειτουργούν ως φορείς πολιτισμού και πολλαπλασιαστές ισχύος. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στον κίνδυνο της αφομοίωσης, υπογραμμίζοντας την ανάγκη ενίσχυσης της ελληνομάθειας στο εξωτερικό.

Παράλληλα, ανέδειξε τον ρόλο οργανώσεων όπως η AHEPA ως εργαλείων ήπιας ισχύος, ενώ τόνισε ότι η διασπορά πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ισότιμος συνδιαμορφωτής του έθνους και όχι ως περιφερειακό του παράρτημα. Υπογράμμισε επίσης την ανάγκη αποκομματικοποίησης της προσέγγισης προς τον απόδημο ελληνισμό και τη διαμόρφωση εθνικής στρατηγικής.

Η ημερίδα κατέδειξε ότι η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό παραμένει κρίσιμος πυλώνας για τη διατήρηση της ταυτότητας του ελληνισμού, ενώ η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ πολιτείας, εκπαιδευτικών και ομογένειας αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη βιωσιμότητά της.

Ο Δημήτριος Μπακόλας, πρόεδρος του Ευρωπαϊκό Ίδρυμα Ελληνισμού, υπογράμμισε την ανάγκη ουσιαστικής εμβάθυνσης στα προβλήματα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης σε ολόκληρη τη Γερμανία. Όπως ανέφερε, βασικός στόχος είναι η καταγραφή και προώθηση των κοινών προβληματισμών, ώστε να αναδειχθούν με σαφήνεια οι προκλήσεις της σύγχρονης εποχής.

Τόνισε ότι μόνο μέσα από τη στενή συνεργασία γονέων, εκπαιδευτικών και πολιτείας μπορεί να υπάρξει αποτελεσματική μετάβαση των ζητημάτων στον 21ο αιώνα και να διαμορφωθούν κοινές, ρεαλιστικές και ευρέως αποδεκτές λύσεις προς όφελος της ελληνικής εκπαίδευσης στο εξωτερικό.

Υποστηρίξτε την προσπάθεια των συντελεστών της e-enimerosi.com Η οποία ενημερώνει για όλα τα θέματα του ελληνισμού αλλά και του κόσμου. Μια σελίδα φτιαγμένη με αγάπη από ανθρώπους οι οποίοι βρίσκονται σε διάφορα σημεία της Ευρώπης. Μιας ιστοσελίδα της διασποράς με έδρα την Γερμανία και το κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας. Κάντε την δική σας δωρεά εδώ για να βοηθήσετε την προσπάθειά μας. Σας ευχαριστούμε θερμά!!!

Γεννήθηκε στη Φλώρινα το 1984, όπου τελείωσε το λύκειο. Συνέχισε τις σπουδές του Θεσσαλονίκη στον τομέα της Πληροφορικής και των Δικτύων και ασχολήθηκε παράλληλα με τον κλασικό αθλητισμό. Αργότερα εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις, πέρασε από πολλά στάδια στην Ελλάδα, ασχολούμενος με τα κοινά και τα πολιτιστικά, ωστόσο μεγάλος έρωτας και μικρόβιο φυσικά πάντα παραμένει ο στίβος και η ενασχόλησή του με τα διοικητικά αυτού. Πλέον είναι για πάνω από μία δεκαετία κάτοικος του εξωτερικού, καθώς ζει και εργάζεται στην Γερμανία. Είναι ένας περήφανος πατέρας δύο παιδιών, ενός αγοριού και ενός κοριτσιού. Ένας άνθρωπος που όσο βρισκόταν στην μητέρα πατρίδα είχε εμπλακεί με πολλές δραστηριότητες. Ένα ανήσυχο πνεύμα που θέλει να εξερευνά νέα πράγματα, του αρέσει να ασχολείται με τα κοινά και προσπαθεί να κάνει έναν κόσμο καλύτερο. Θεωρεί τον εαυτό του άνθρωπο διορατικό, με οξυδέρκεια, με μεγάλη δόση αυτοσαρκασμού και αυτοκριτικής. Πλέον ως κάτοικος του εξωτερικού, οι σκέψεις, οι αντιλήψεις, οι ιδέες και τα όνειρα για το μέλλον έχουν μεγαλώσει κι εξελιχθεί. Η διαβίωση στο εξωτερικό μεγάλωσε την επιθυμία ανάδειξης του απόδημου Ελληνισμού, καθώς πριν ακόμη μεταναστεύσει, ήταν περήφανος για όλους τους Έλληνες της διασποράς. Ο ίδιος θέλει να αναδείξει με όποιον τρόπο μπορεί την ύπαρξη του Ελληνισμού στα πέρατα του κόσμου, και να τον μεταφέρει στην μητέρα πατρίδα. Η αρθρογραφία, τα ρεπορτάζ, οι τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές είναι ένα κομμάτι του εαυτού του πλέον, το οποίο δεν μπορεί να αποχωριστεί, και μέσα από αυτό το κομμάτι προσπαθεί να μεταφέρει την ύπαρξη της διασποράς στην Ελλάδα, αλλά και όλα τα καλά της πατρίδας προς όλους στην διασπορά. Ελπίζει και προσπαθεί να το κάνει καλά!!!