28 Ιουνίου 2026
αεροδρόμιο
Άρθρα Ρεπορτάζ Μεταφορές

Αδιέξοδο στις αερομεταφορές: Μπλοκάρει για τρίτη φορά το νέο σύστημα επικοινωνιών του FIR Αθηνών – Ζητούνται 4,7 εκατ. από ιδιώτες

αεροδρόμιο
Σοβαρά ερωτήματα για τις προτεραιότητες του κράτους στην ασφάλεια των αερομεταφορών προκαλεί το συνεχιζόμενο αδιέξοδο γύρω από τον εκσυγχρονισμό του συστήματος επικοινωνιών και καταγραφής φωνής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), την ώρα που εκατομμύρια ευρώ χάνονται σε διάφορους ΟΠΕΚΕΠΕ.

Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ζήτημα ύψιστης εθνικής σημασίας, καθώς αφορά άμεσα την ασφάλεια του ελληνικού FIR Αθηνών και τις διεθνείς αερομεταφορές, το ελληνικό κράτος αδυνατεί να ολοκληρώσει την προμήθεια ενός κρίσιμου συστήματος κόστους μόλις 4,7 εκατομμυρίων ευρώ.

Τρίτο «μπλόκο» από το Ελεγκτικό Συνέδριο

Η προμήθεια του νέου συστήματος VCRC (Voice Communication and Recording System), το οποίο είναι απαραίτητο για την επικοινωνία και καταγραφή συνομιλιών στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, μπλοκαρίστηκε από χθες για τρίτη συνεχόμενη φορά από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Το γεγονός αυτό οδηγεί σε πλήρες διοικητικό αδιέξοδο τόσο την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών όσο και τη διοίκηση της ΥΠΑ, παρά το ότι ο εξοπλισμός έχει ήδη αγοραστεί και παραμένει εδώ και καιρό αποθηκευμένος στις εγκαταστάσεις της υπηρεσίας.

Το blackout στο FIR Αθηνών

Το πρόβλημα ανέδειξε με τον πιο δραματικό τρόπο το blackout που σημειώθηκε την Κυριακή 4 Ιανουαρίου 2026, όταν κατέρρευσε το υφιστάμενο σύστημα επικοινωνιών, προκαλώντας πλήρη παράλυση στο FIR Αθηνών.

Αποτέλεσμα ήταν να καθηλωθούν όλες οι πτήσεις από και προς την Ελλάδα, ενώ αεροσκάφη που διέρχονταν από τον ελληνικό εναέριο χώρο αναγκάστηκαν να αλλάξουν πορεία και να κινηθούν περιμετρικά της χώρας, ουσιαστικά «σβήνοντας» τον ελληνικό εναέριο χώρο από τον ευρωπαϊκό χάρτη αεροναυτιλίας για ώρες.

Μια σύμβαση από το 2019

Η αρχική σύμβαση για το σύστημα VCRC είχε κατατεθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο τον Μάρτιο του 2019, επί υπουργίας Αχιλλέα Καραμανλή. Ωστόσο, λόγω διαδοχικών τροποποιήσεων και καθυστερήσεων, παρήλθαν οι προβλεπόμενες προθεσμίες, με αποτέλεσμα το δικαστικό όργανο να αρνείται την έγκριση της σύμβασης.

Τον Οκτώβριο του 2025 το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπέβαλε νέο φάκελο με τροποποιημένους όρους, ο οποίος επίσης απορρίφθηκε. Η πρόσφατη απόφαση αποτελεί την τρίτη κατά σειρά αρνητική γνωμοδότηση, αφήνοντας το έργο χωρίς θεσμική διέξοδο.

Έκκληση στους ιδιώτες

Μπροστά στο αδιέξοδο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Δήμας απηύθυνε πρόσκληση προς τον ιδιωτικό τομέα, ζητώντας τη χρηματοδότηση του έργου μέσω δωρεάς.

Συγκεκριμένα, η έκκληση απευθύνθηκε προς:
  • Τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

  • Τη Fraport Greece

  • Την Aegean Airlines

  • Τη Sky Express

  • Τον όμιλο ΤΕΡΝΑ

Η ζητούμενη δαπάνη ανέρχεται στα 4,7 εκατομμύρια ευρώ, ώστε να προχωρήσει άμεσα η προμήθεια και εγκατάσταση του συστήματος.

Ο κ. Δήμας δήλωσε πως «η βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό στον εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας αποδεικνύεται από πλήθος ενεργειών», προσθέτοντας ότι «η επιλογή της δωρεάς από τον ιδιωτικό τομέα αποτελεί τον πιο άμεσο δρόμο για την επίλυση του προβλήματος».

Κρίσιμα ερωτήματα

Το γεγονός ότι το κράτος ζητά οικονομική συνδρομή από ιδιωτικές εταιρείες για ένα σύστημα ζωτικής σημασίας, την ώρα που πρόκειται για θέμα εθνικής ασφάλειας και διεθνούς αξιοπιστίας της χώρας, προκαλεί σκεπτικισμό και σοβαρά ερωτήματα.

Ειδικά όταν πρόκειται για τις διεθνείς αερομεταφορές και το κύρος της Ελλάδας στον παγκόσμιο αεροπορικό χάρτη, το αδιέξοδο των 4,7 εκατ. ευρώ αναδεικνύεται σε χαρακτηριστικό παράδειγμα κρατικής δυσλειτουργίας, με τις ευθύνες να μετακυλίονται στους διοικητές και τους πολίτες να παρακολουθούν ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα να παραμένει άλυτο.

Υποστηρίξτε την προσπάθεια των συντελεστών της e-enimerosi.com Η οποία ενημερώνει για όλα τα θέματα του ελληνισμού αλλά και του κόσμου. Μια σελίδα φτιαγμένη με αγάπη από ανθρώπους οι οποίοι βρίσκονται σε διάφορα σημεία της Ευρώπης. Μιας ιστοσελίδα της διασποράς με έδρα την Γερμανία και το κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας. Κάντε την δική σας δωρεά εδώ για να βοηθήσετε την προσπάθειά μας. Σας ευχαριστούμε θερμά!!!

Γεννήθηκε στη Φλώρινα το 1984, όπου τελείωσε το λύκειο. Συνέχισε τις σπουδές του Θεσσαλονίκη στον τομέα της Πληροφορικής και των Δικτύων και ασχολήθηκε παράλληλα με τον κλασικό αθλητισμό. Αργότερα εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις, πέρασε από πολλά στάδια στην Ελλάδα, ασχολούμενος με τα κοινά και τα πολιτιστικά, ωστόσο μεγάλος έρωτας και μικρόβιο φυσικά πάντα παραμένει ο στίβος και η ενασχόλησή του με τα διοικητικά αυτού. Πλέον είναι για πάνω από μία δεκαετία κάτοικος του εξωτερικού, καθώς ζει και εργάζεται στην Γερμανία. Είναι ένας περήφανος πατέρας δύο παιδιών, ενός αγοριού και ενός κοριτσιού. Ένας άνθρωπος που όσο βρισκόταν στην μητέρα πατρίδα είχε εμπλακεί με πολλές δραστηριότητες. Ένα ανήσυχο πνεύμα που θέλει να εξερευνά νέα πράγματα, του αρέσει να ασχολείται με τα κοινά και προσπαθεί να κάνει έναν κόσμο καλύτερο. Θεωρεί τον εαυτό του άνθρωπο διορατικό, με οξυδέρκεια, με μεγάλη δόση αυτοσαρκασμού και αυτοκριτικής. Πλέον ως κάτοικος του εξωτερικού, οι σκέψεις, οι αντιλήψεις, οι ιδέες και τα όνειρα για το μέλλον έχουν μεγαλώσει κι εξελιχθεί. Η διαβίωση στο εξωτερικό μεγάλωσε την επιθυμία ανάδειξης του απόδημου Ελληνισμού, καθώς πριν ακόμη μεταναστεύσει, ήταν περήφανος για όλους τους Έλληνες της διασποράς. Ο ίδιος θέλει να αναδείξει με όποιον τρόπο μπορεί την ύπαρξη του Ελληνισμού στα πέρατα του κόσμου, και να τον μεταφέρει στην μητέρα πατρίδα. Η αρθρογραφία, τα ρεπορτάζ, οι τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές είναι ένα κομμάτι του εαυτού του πλέον, το οποίο δεν μπορεί να αποχωριστεί, και μέσα από αυτό το κομμάτι προσπαθεί να μεταφέρει την ύπαρξη της διασποράς στην Ελλάδα, αλλά και όλα τα καλά της πατρίδας προς όλους στην διασπορά. Ελπίζει και προσπαθεί να το κάνει καλά!!!