8 Ιουνίου 2026
Ειδήσεις και Νέα Κοινωνία Κόσμος

Γιατί το Όσλο επανεξετάζει την ένταξή του στην Ε.Ε μετά τις δηλώσεις Άιντε για τον «τρελό κόσμο»

Ο ΥΠΕΞ Έσπεν Μπαρτ Άιντε δηλώνει πως ο κόσμος άλλαξε ριζικά. Ανάλυση για το πώς οι δασμοί ΗΠΑ, η Κίνα και η Ισλανδία σπρώχνουν τη Νορβηγία προς τις Βρυξέλλες.

Η γεωπολιτική αστάθεια ανατρέπει τη σκανδιναβική αυτοπεποίθηση. Η Νορβηγία, με τον Υπουργό Εξωτερικών Έσπεν Μπαρτ Άιντε να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, μπαίνει σε τροχιά επαναδιαπραγμάτευσης της σχέσης της με την Ε.Ε.

Για τρεις δεκαετίες, η Νορβηγία απολάμβανε την πολυτέλεια του «ευνοϊκού κόσμου». Ήταν ο πλούσιος, γεωπολιτικός γείτονας της ΕΕ που μπορούσε να έχει την πίτα ολόκληρη (πρόσβαση στην ενιαία αγορά μέσω του ΕΟΧ) και τον σκύλο χορτάτο (πολιτική ανεξαρτησία και έλεγχο των αλιευτικών πόρων). Σήμερα, σύμφωνα με τον επικεφαλής της νορβηγικής διπλωματίας, αυτός ο κόσμος πέθανε.

Σε μια δήλωση που ταρακουνά το πολιτικό κατεστημένο του Όσλο, ο Υπουργός Εξωτερικών Έσπεν Μπαρτ Άιντε περιέγραψε τη νέα πραγματικότητα με ωμή γλώσσα: «Ο ευνοϊκός κόσμος των τελευταίων 30 ετών έχει αντικατασταθεί από έναν τρελό κόσμο». Αυτή η φράση σηματοδοτεί την αφετηρία μιας από τις σοβαρότερες συζητήσεις για την εθνική κυριαρχία που έχει κάνει η χώρα από το δημοψήφισμα του 1994.

Το δόγμα της απομόνωσης υπό πολιορκία

Γιατί τώρα; Ο κ. Άιντε εντόπισε τρεις κύριους καταλύτες που αναγκάζουν την ΕΕ να μετατραπεί από μια γραφειοκρατική οικονομική ένωση σε έναν σκληρό γεωπολιτικό παίκτη:

  1. Η επιθετικότητα της Κίνας: Η αλλαγή της παγκόσμιας ισορροπίας ισχύος απαιτεί συλλογική απάντηση που το Όσλο δεν μπορεί να δώσει μόνο του.

  2. Οι εμπορικοί δασμοί των ΗΠΑ: Η επιστροφή του προστατευτισμού καθιστά την πρόσβαση στην ασπίδα της κοινής εμπορικής πολιτικής της ΕΕ ζωτικής σημασίας για μια εξαγωγική χώρα όπως η Νορβηγία.

  3. Ο πόλεμος στην Ουκρανία: Η απειλή στην ανατολική πτέρυγα της Ευρώπης αναδιαμορφώνει την πολιτική ασφάλειας, έναν τομέα που η Νορβηγία ιστορικά κρατούσε σε απόσταση.

Το πρόβλημα για τη Νορβηγία είναι δομικό. Αν και ως μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) από το 1994 έχει υιοθετήσει περίπου το 75% της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, δεν έχει καμία θέση στο τραπέζι των αποφάσεων. «Τομείς πολιτικής που προηγουμένως αποφεύγαμε γίνονται τώρα κρίσιμα σημαντικοί», τόνισε ο Άιντε, υπονοώντας ότι η χώρα έχει μετατραπεί σε λήπτη κανόνων σε μια εποχή που οι κανόνες αφορούν την ίδια την επιβίωση.

Ο παράγοντας Ισλανδία και ο φόβος της γεωγραφικής απομόνωσης

Η πίεση δεν έρχεται μόνο από τις παγκόσμιες κρίσεις, αλλά και από τη γειτονιά. Ενώ η Νορβηγία συζητά, η γειτονική Ισλανδία κινείται ταχύτερα. Η κυβέρνηση του Ρέικιαβικ σχεδιάζει τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος έως το 2027 για την επανέναρξη των ενταξιακών συνομιλιών.

Αν η Ισλανδία ενταχθεί στην ΕΕ, η Νορβηγία κινδυνεύει να μείνει η μοναδική σκανδιναβική χώρα εκτός ένωσης. Αυτή η προοπτική αλλάζει τη δυναμική. Η σκανδιναβική συνεργασία, πυλώνας της εξωτερικής πολιτικής της Νορβηγίας, θα υπονομευόταν αν οι εταίροι της (Δανία, Σουηδία, Φινλανδία και Ισλανδία) συντόνιζαν τις θέσεις τους εντός των οργάνων της ΕΕ, αφήνοντας το Όσλο στο περιθώριο.

Το στοίχημα της κοινής γνώμης

Παρά τον επείγοντα χαρακτήρα των δηλώσεων Άιντε, το εγχείρημα παραμένει πολιτικά ακανθώδες. Η νορβηγική κοινή γνώμη είναι ιστορικά ευρωσκεπτικιστική. Ωστόσο, η επιχειρηματολογία μετατοπίζεται. Δεν πρόκειται πια για αγροτικές επιδοτήσεις ή μπακαλιάρο, αλλά για την ανάγκη προστασίας σε έναν κόσμο όπου η ισχύς μετριέται με όρους μεγέθους αγοράς και στρατιωτικής συνοχής.

Η δήλωση του Υπουργού Εξωτερικών λειτουργεί ως ανίχνευση εδάφους. Επαναφέρει το αφήγημα ότι η ένταξη δεν είναι υποχώρηση εθνικής κυριαρχίας, αλλά στρατηγική ενίσχυσή της μέσω της συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων. Αν ο «τρελός κόσμος» συνεχίσει να κλιμακώνεται, η Νορβηγία ίσως αναγκαστεί να επιλέξει ανάμεσα στην άνετη ψευδαίσθηση της ανεξαρτησίας και τη σκληρή ασφάλεια της συλλογικής ευρωπαϊκής στέγης.

Υποστηρίξτε την προσπάθεια των συντελεστών της e-enimerosi.com Η οποία ενημερώνει για όλα τα θέματα του ελληνισμού αλλά και του κόσμου. Μια σελίδα φτιαγμένη με αγάπη από ανθρώπους οι οποίοι βρίσκονται σε διάφορα σημεία της Ευρώπης. Μιας ιστοσελίδα της διασποράς με έδρα την Γερμανία και το κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας. Κάντε την δική σας δωρεά εδώ για να βοηθήσετε την προσπάθειά μας. Σας ευχαριστούμε θερμά!!!

Γεννήθηκε στη Φλώρινα το 1984, όπου τελείωσε το λύκειο. Συνέχισε τις σπουδές του Θεσσαλονίκη στον τομέα της Πληροφορικής και των Δικτύων και ασχολήθηκε παράλληλα με τον κλασικό αθλητισμό. Αργότερα εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις, πέρασε από πολλά στάδια στην Ελλάδα, ασχολούμενος με τα κοινά και τα πολιτιστικά, ωστόσο μεγάλος έρωτας και μικρόβιο φυσικά πάντα παραμένει ο στίβος και η ενασχόλησή του με τα διοικητικά αυτού. Πλέον είναι για πάνω από μία δεκαετία κάτοικος του εξωτερικού, καθώς ζει και εργάζεται στην Γερμανία. Είναι ένας περήφανος πατέρας δύο παιδιών, ενός αγοριού και ενός κοριτσιού. Ένας άνθρωπος που όσο βρισκόταν στην μητέρα πατρίδα είχε εμπλακεί με πολλές δραστηριότητες. Ένα ανήσυχο πνεύμα που θέλει να εξερευνά νέα πράγματα, του αρέσει να ασχολείται με τα κοινά και προσπαθεί να κάνει έναν κόσμο καλύτερο., Θεωρεί τον εαυτό του άνθρωπο διορατικό, με οξυδέρκεια, με μεγάλη δόση αυτοσαρκασμού και αυτοκριτικής. Πλέον ως κάτοικος του εξωτερικού, οι σκέψεις, οι αντιλήψεις, οι ιδέες και τα όνειρα για το μέλλον έχουν μεγαλώσει κι εξελιχθεί. Η διαβίωση στο εξωτερικό μεγάλωσε την επιθυμία ανάδειξης του απόδημου Ελληνισμού, καθώς πριν ακόμη μεταναστεύσει, ήταν περήφανος για όλους τους Έλληνες της διασποράς. Ο ίδιος θέλει να αναδείξει με όποιον τρόπο μπορεί την ύπαρξη του Ελληνισμού στα πέρατα του κόσμου, και να τον μεταφέρει στην μητέρα πατρίδα. Η αρθρογραφία, τα ρεπορτάζ, οι τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές είναι ένα κομμάτι του εαυτού του πλέον, το οποίο δεν μπορεί να αποχωριστεί, και μέσα από αυτό το κομμάτι προσπαθεί να μεταφέρει την ύπαρξη της διασποράς στην Ελλάδα, αλλά και όλα τα καλά της πατρίδας προς όλους στην διασπορά. Ελπίζει και προσπαθεί να το κάνει καλά!!!